Utveckla företaget med kundundersökningar

För att kunna utveckla ditt företag måste du veta vad dina kunder verkligen tycker. Då är det smart att göra kundundersökningar så att dina kunder kan berätta hur du bör förbättra dina produkter och tjänster.

Kundundersökningar

Idag är det väldigt lätt att göra kundundersökningar. Du använder en plattform som Ungapped och skickar ut kundundersökningarna i ditt nyhetsbrev eller via sociala medier. Dina kunder kan i lugn och ro besvara undersökningen hemma framför sin dator eller mobil. Då hinner de tänka och ge dig kvalitativa svar. Som företagare vill du veta hur du ska utveckla ditt företag på bästa sätt. Det kan handla om allt från öppettider och priser till själva funktionerna på produkterna och tjänsterna. Genom att använda kundundersökningar kommer du att få ärliga svar som du sedan kan analysera. Ungappeds plattform hjälper dig först att skapa professionella undersökningar och samlar sedan in dem så att det blir lätt för dig att analysera resultatet. Att skapa snygga och professionella kundundersökningar underlättar för att du verkligen ska få svar. Kunderna blir mer intresserade att svara och uppfattar ditt företaget som seriöst. Gå in på Ungapped och testa gratis att skapa en kundundersökning för att snabbare och effektivare utveckla ditt företag.

Ställ rätt frågor

Ungapped hjälper dig att skapa snygga kundundersökningar som är lätta för dig respektive kunden att besvara och analysera, men du måste komma på frågorna själv. Därför är det smart att du först tänker igenom vad du behöver svar på. Du kan börja med att göra en ganska bred undersökning där du frågar om allt från produkter, tjänster, priser och öppettider. Så att du vet vad kunderna är nöjda med och vad som behöver förbättras. Sedan kan du skapa en till kundundersökning där du fokuserar på problemområdena. Det är dock viktigt att inte skicka ut för många kundundersökningar. Skicka inte med en ny undersökning i varje nyhetsbrev, utan låt det gå minst en månad mellan varje undersökning. Förslagsvis gör du bara en undersökning per halvår. Om du har för många undersökningar kommer inte dina kunder att ta dina undersökningar på allvar. De kan även uppleva undersökningarna som spam.

Om du vill göra stora undersökningar är det klokt att erbjuda något som betalning: rabatt på nästa beställning, att de får en gratis mugg i affären eller dylikt. Ungappeds plattform är mycket smart, så du kan också välja att bara skicka riktade kundundersökningar till speciella kunder. Du har en tjänst som du behöver förbättra. Då skickar du bara undersökningen till de kunder som har köpt den tjänsten.

Analysera och förbättra

Du måste första analysera resultaten från undersökningarna, sedan måste du göra synliga förbättringar. Kunderna kommer inte att vilja besvara frågor som i slutändan inte ger någon ändring i praktiken. Genom kundundersökningar kommer kunderna att känna att de har ett inflytande på ditt företag, vilket kommer att stärka din relation till dem.

Rekommenderade artiklar