I alla relationer, oavsett om de är privata eller professionella, är kommunikation enormt viktigt. Som företagare har du många kommunikationsvägar att hålla ordning på, exempelvis att kommunicera rätt med dina anställda och medarbetare såväl som dina kunder – både de nuvarande och de potentiella.
För att nå ut till dina kunder finns det flera sätt att tillgå, men det är viktigt att kunden aldrig känner sig pressad eller påflugen. Hur många gånger har du själv inte blivit störd mitt i maten eller väckt när en telefonförsäljare ringt upp, för att inte tala om alla ständiga reklamavbrott när du tittar på tv eller videor online? Det här kan du kringgå genom att istället välja enklare men också trevligare kommunikationsmetoder, som exempelvis smarta sms utskick till kunder där mottagaren snabbt får information utan att behöva bli störd.
Så kan du använda sms-funktionen
Det enklaste sättet att använda sms-kommunikation med dina kunder är att helt enkelt göra en telefonlista och sedan skicka ut meddelanden inför olika händelser, till exempel en ny rea eller ett event. Ditt företag kanske har en VIP-lista eller ett lojalitetsbonussystem, där dina bästa kunder får förtur till vissa nya produkter eller en särskild rea-kampanj. Med ett smidigt sms i mobilen får de veta att nu är det dags, utan krusiduller eller en massa långdragna formuleringar.
Ett lite mer djupgående men enormt effektivt sätt är att också tillämpa så kallad segmentering. Här samlar du information om ditt klientel, exempelvis vilka tjänster och produkter de är mest intresserade av, när de handlar och för hur mycket, och sedan kan du anpassa dina sms-utskick på ett mer individuellt plan. Du når precis rätt kund.
Tänk på språket
Eftersom ett sms kommer i skriven form är det viktigt att språkbruket är korrekt i det, inte bara vad gäller stavning och grammatik utan också hur du uttrycker dig. Det är till exempel stor skillnad på språkbruket i olika åldrar, där unga ofta använder förkortningar och fraser som äldre inte förstår, samtidigt som de är sämre på svåra ord i allmänhet. Du kan därför anpassa dina sms efter olika målgrupper, och med det få en ännu bättre kommunikation.
Skapa goda relationer
Kunder brukar gilla att känna sig speciella och extra väl behandlade. Med en bra relationsmarknadsföring ger du kunden just den känslan, eftersom du inte uttrycker dig generiskt eller för ytligt. Det inkluderar även de stunder där något gått lite snett eller när en viss vara inte finns tillgänglig. Kommer leveransen bli försenad eller har du inte produkten i exakt den färg kunden velat ha den trots att den var markerad som tillgänglig på din hemsida? Sådant händer och om du snabbt kommunicerar vad som har hänt kommer kunden vara mycket mer förstående än om du inte säger någonting.